اوضاع طبیعی شهمیرزاد ، حدود و وسعت

شهر شهمیرزاد در 18-53 طول شرقی و 46-35 عرض شمالی جغرافیایی در شمال شهر سمنان واقع شده و 24 کیلومتر با سمنان فاصله دارد .

اطراف شهمیرزاد را کوههایی با ارتفاعات مختف احاطه کرده ، وسعت دشت آن حدود 35 کیلومتر مربع و تنها راه سهل و آسان ورود به شهمیرزاد عبور از دره ای با عرض تقریبی 60 متر در جنوب شرقی شهمیرزاد بنام دربند می باشد که به مهدیشهر (سنگسر)و سمنان می رسد ، دو راه دیگر ورود به شهمیرزاد یکی گردنه بشم ده صوفیان که از طریق کیاسر به ساری متصل می گردد و دیگر گردنه بشم ارتفاعات کاهش و ارشک است به سوادکوه که در دوآب به شاهراه شوسه مازندران فیروزکوه وصل می گردد .

دو گردنه اخیرالذکر به علت کوهستانی بودن و نداشتن راه شوسه مناسب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد .

کوههای که اطراف شهمیرزاد را احاطه کرده عبارت اند از کوه نیزوا و در شمال شهمیرزاد که ارتفاع آن 4100 متر و بلندترین این کوهها است .

کوه پیغمبران در شرق ، کوه شیرقلعه و کوه بشم در غرب شهمیرزاد و فیل کوه در جنوب از دیگر کوههای شهمیرزاد می باشند .

وجود این کوهها دشت شهمیرزاد را بصورت کاسه ای در آورده که بیشترین ارتفاع این دشت از سطح دریا 2400 متر و کمترین آن 1840 متر است که در گوشه ی شرقی قرار دارد .

کوههای یاد شده از سلسله جبال البرز می باشد که سمنان را از مازندران جدا می سازد .

وجود این کوهها یک عامل کنترل کننده هوا در این منطقه به شمار می آید و مانع نفوذ هوای مرطوب مازندران به سمنان می باشد و شرایط اقلیمی ویژه ای را در شهمیرزاد بوجود آورده که آن طرف کوه به سمت مازندران دارای هوایی مرطوب و بارانی با مراتع و جنگل های فراوان می باشد و این سمت قلعه شیخ چشمه سر آب و هوای خشک و کویری و بی آب و علف دارد .


برگرفته از کتاب نگاهی به شهمیرزاد 

از محمد یوسف مقصودی