به روایت برخی از مورخان نام گذاری شهمیرزاد اینگونه بود:

یکی از این پادشاهان برای انتخاب همسری زیبا و شایسته برای خود که شایستگی زندگی با او را داشته باشد چندین نفر را به گیلان ( که زنانشان در زیبایی معروف بودند ) فرستاد تا به هر طریق ممکن با زر و زور چند دختر را که ویژگی های قابل قبول شاه را داشته باشد انتخاب وبه دامغان ببرند تا شاه همسر خود را از میان آنان انتخاب نماید.

در آن موقع مسیر عبور کاروانیان از گیلان و مازندران به دامغان از راه سواد کوه وشهمیرزاد و تویه دروار به دامغان یا سوادکوه و شهمیرزاد ، چشمه علی به دامغان بوده.

هنگامی که فرستادگان شاه ، دختران اشاره شده را از گیلان به دامغان می بردند در بدو ورود به شهمیرزاد خبر درگذشت شاه به آنان رسید یکی از دختران وقتی این خبر را شنید آنچنان خوشحال شد که فریاد زد " شاه مرد و آزاد " (شاه مرد و آزاد ) و این شعار را دو سه مرتبه تکرار کرد و از آن زمان این اسم بروی آبادی نهاده شد که به مرور زمان شهمیرزاد تبدیل شد که امروزه بدین نام نامیده می شود.


می گویند مردم زرنگ و معامله گر شهمیزاد از ضعف دولت  به علت مرگ شاه استفاده کردند و زیبا رویان گیلان را از دست  مامورین دولتی آزاد و با آنان ازدواج کردند.


دلیل اینکه زبان وگویش مردم شهمیرزاد به گیلان  (( که بیش از 500 کیلومتر با شهمیرزاد فاصله دارد )) شبیه تر است تا به مازندرانی (( که در چند کیلومتری شهمیرزاد قرار دارد )) ازدواج دختران گیلان با شهمیرزادیان می باشد.

معرفی شهمیرزاد

شهمیرزاد در یکی از مناطق خوش آب و هوای استان سمنان ، در 24 کیلومتری شمال شهر سمنان قرار دارد.

اطراف شهمیرزاد را کوههای بلند وصعب العبور احاطه کرده است .

که همین وضعیت این منطقه را از دیگر مناطق استان متمایز کرده است.

=======================================================

=======================================================

در این وبلاگ سعی می کنم در حد امکان ، نژاد ها ، ملیت ها ،آب و هوا ، کوهها ، فرهنگ ، باور های مذهبی ،گویش و امثال هم را برای شما دوستان وشهمیرزادی های گل بیان کنم